CTU : Analisis Ayat 4

CTU : Analisis Ayat 4
Kepentingan Menuntut Ilmu Dalam Islam


Orang yang menuntut ilmu akan mendapat kemudahan dan pertolongan daripada Allah dan mendapat ganjaran syurga diakhirat. Dengan berilmu darjat seseorang yang beriman diangkat oleh Allah. Dengan adanya ilmu, bukan sahaja dapat membantu kita untuk membezakan perkara yang baik dan buruk serta dapat membantu kita untuk memahami dan melaksanakan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Selain itu, hati juga akan turut tenang dan tenteram kerana dengan berilmu kita dapat mengharungi segala cabaran dan dugaan yang ditimpa tanpa menyalahkan mana-mana pihak kerana kita percaya dengan qada’ dan qadar yang telah ditentukan kepada kita.

Para nabi tidak mewariskan sebarang harta benda kepada umatNya sebaliknya para nabi mewariskan ilmu pengetahuan sehinggakan orang yang memiliki ilmu pengetahuan selalu dalam perlindungan Allah melalui para malaikatnya dan seluruh makhluk di langit dan di bumi meminta ampun kepada orang yg berilmu tersebut. Sebagaimana Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud ;

Dari Abu Darda’ ra, ia berkata, saya mendengar Rasulullah Saw. bersabda: “Barang siapa menempuh jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga. Dan sesungguhnya malaikat membentangkan sayapnya untuk orang-orang yang menuntut ilmu karena ia puas dengan apa yang diperbuatnya. Penghuni langit dan bumi sampai ikan dilautan memintakan ampun kepada orang yang pandai. Kelebihan orang ‘âlimterhadap orang ‘âbid (orang ahli ibadah tapi tidak ‘âlim), bagaikan kelebihan bulan purnama terhadap bintang-bintang yang lain. Sesungguhnya ulama adalah pewaris para Nabi, dan para Nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, tetapi para Nabi mewariskan ilmu pengetahuan. Maka barang siapa mengambil (menuntut) ilmu, maka ia telah mengambil bagian yang sempurna.” (H.R. Abu Daud dan at-Tirmidzi)


Wallahu a'lam.
(Education Purpose)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

biG faMiLy

biG faMiLy
"TOGETHER WE MAKE A FAMILY"
Copyright© All Rights Reserved Sufiabid.blogspot.com